söndag 17 februari 2013

En försmak av mitt kommande projekt

Jag är glad att få presentera sommarens fotoprojekt "Jämtlands Orkidéer". Målet med projektet är att i höst kunna släppa min första bok. Idén till projektet fick jag i fjol när jag precis flyttat hit till Frösön. Jag trampade flitigt runt på min gamla cykel för att reka alla nya fantastiska skogsområden som jag nu fått tillgång till. Det slog mig snart hur mycket orkidéer det finns här. Jag hittade orkidéer överallt. Skogsnycklar växte nästan som ogräs längs dikeskanterna. De kalkrika markerna här i Jämtland gynnar många arter. Jag kommer väl ihåg en dag när jag på ett litet rikkärr hittade flugblomster. Jag hade bara sett denna fascinerande blomma i böcker och på TV innan. Det som är så spännande med flugblomster är hur de med sina blommor imiterar grävstekelhonor. På så vis lockas de lättlurade hanarna till blommorna och hjälper ovetande till med pollineringen. Förhoppningsvis kan jag presentera fler spännande orkidéer i sommar.

Flugblomster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar